Google er netop udkommet med en omfangsrig rapport over de største AI trends i 2025.
Disse trends forventes at komme til for alvor at præge AI landskabet i både 2025 og videre frem, og derfor er det som virksomhed afgørende at forstå disse trends og begynde at integrere dem i dagligdagen.
Her gennemgår vi de fem vigtigste AI-trends og deres praktiske anvendelse.
1. Multimodal AI: Samspillet mellem tekst, billeder og video
Multimodal AI kombinerer forskellige typer data – tekst, billeder og video – for at skabe mere naturlige og effektive interaktioner. Google’s Gemini er et eksempel på, hvordan denne teknologi gør det muligt at bygge avancerede virtuelle assistenter eller skræddersyede kundeoplevelser.
Sådan kan det bl.a. bruges i virksomheden:
- Forbedret kundeservice: Brug AI-assistenter, der kan forstå og reagere på tekst og billeder, f.eks. til at analysere kundeforespørgsler med billeder af defekte produkter.
- Marketing: Udnyt AI til at generere indhold på tværs af flere kanaler, der engagerer kunderne gennem personaliseret kommunikation.
2. Branchetilpassede AI-agenter
AI-agenter spiller en større og større rolle i den praktiske brug af AI i hverdagen. AI-agenterne knytter viden sammen fra mange forskellige platforme, og bliver hele tiden mere og mere specialiserede, hvilket gør det muligt at skabe værdi i specifikke brancher som sundhed, detailhandel og finans.
Sådan kan det bl.a. bruges i virksomheden:
- Detailhandel: Implementer AI til lagerstyring, så det bliver nemmere at forudsige lagerbehov baseret på sæsonbetonede tendenser.
- Sundhedssektoren: Brug AI til at optimere tidsplaner og reducere administrative byrder i mindre klinikker.
3. Assistive Search – AI støttede søgeværktøjer
Generativ AI kan allerede overtage mange af de opgaver, der tidligere krævede manuel indsats, hvilket sparer tid og reducerer omkostninger. Men mulighederne bliver hele tiden udvidet og mere avancerede. Assistive Search kombinerer kort fortalt den klassiske søgemaskine med AI genereret hjælp, så man ikke længe blot får svar på sin søgning, men også kan få vejledning, råd og forslag til, hvad der efterfølgende skal gøres.
Sådan kan det bl.a. bruges i virksomheden:
- Automatisering af kundeservice: Integrer chatbot-teknologier, der kan besvare ofte stillede spørgsmål og forbedre svartider.
- Øget effektivitet: Assistive Search kan søge på tværs af formater, f.eks. billeder, dokumenter, excel ark mm) og du kan derfor i højere grad bruge AI til både at identificere ineffektive processer og foreslå forbedringer.
4. AI-drevet kundesupport
Vi kender allerede til chatbots, men indtil nu har det primært handlet om, at de har været tekstbaserede – og kvaliteten af de svar, man fik, var også varierende. Men det ændrer sig. Fremover vil man kunne lave langt mere personligt tilpassede supportoplevelser, hvor kunderne f.eks. vil kunne tale med ”chatbotten”, uploade billeder af f.eks. produkter med fejl osv.
Sådan kan det bl.a. bruges i virksomheden:
- Automatisering af processer: Udvidede chatbot-teknologier, der bedre kan besvare ofte stillede spørgsmål, pege på enkle løsninger og forbedre svartider.
- Bedre kundeservice: På baggrund af den enkelte kundes købshistorik og med bedre forståelse af browser historik, brug af sociale medier, nyhedsbreve mm. vil den AI drevne kundesupport sikre et langt tydeligere billede af den enkelte kundes og dennes behov for hjælp.
5. AI og cybersikkerhed
Cybersikkerhed er en topprioritet i takt med den stigende digitalisering. AI kan overvåge og identificere potentielle sikkerhedstrusler i realtid, hvilket gør det lang sværere for hackere og andre uvelkomne at få adgang til virksomhedens systemer og data.
Sådan kan det bl.a. bruges i virksomheden:
- Databeskyttelse: Implementer AI-baserede systemer til at identificere uregelmæssigheder i netværket og beskytte kundeoplysninger.
- Compliance: Sørg for, at dine datahåndteringsprocesser overholder GDPR-reglerne gennem automatiserede AI-værktøjer.
… Men hvor skal du starte?
Hvis du som virksomhed gerne vil have gavn af alle de fordele, en fornuftig brug af AI giver, har vi et par forslag til, hvad du gør herfra:
- Start småt: Fokusér på specifikke områder, hvor AI kan skabe værdi hurtigt, som fx automatisering af kundeservice eller lagerstyring.
- Skab en AI-kultur: Opbyg en kultur, hvor eksperimenter og læring fremmes. Etabler fx interne AI-workshops eller innovationsdage.
- Find den rette partner: Samarbejd med eksperter eller leverandører, der forstår AI’s potentiale i din branche. Dette sikrer en sikker og effektiv implementering.
- Investér i uddannelse: Sørg for, at medarbejderne får træning i at bruge de nye værktøjer, og at deres bekymringer tages alvorligt.
Det kan være fristende at kaste sig hovedkulds ud i AI og de mange, nye muligheder, der hele tiden dukker op. Men husk at hastværk tit er lastværk. Så start småt, prøv tingene af, og byg videre derfra.
Kontakt os gerne og lad og tage en snak om, hvordan du kan tage de første (eller næste) skridt.
👉 Du kan hente hele Googles rapport i AI Trends for 2025 her: https://cloud.google.com/resources/ai-trends-report