fbpx

Forretningsbetingelser for AI Rådgivning

AI i projektstyring
  1. ANVENDELSESOMRÅDE

1.1 Disse generelle forretningsbetingelser gælder for AI Rådgivnings leverancer af produkter, software og konsulentydelser til kunden.

1.2 De specifikke vilkår for aftalen med kunden vil fremgå af et konsulentbilag eller en lignende aftale med eventuelle tilhørende bilag. Disse udgør sammen med disse betingelser det fulde aftalegrundlag mellem AI Rådgivning og kunden.

1.3 Hvis der er uoverensstemmelse mellem disse betingelser og de specifikke vilkår for aftalen, skal de specifikke vilkår have forrang.



  1. AI RÅDGIVNINGSTJENESTER OG PRODUKTER

2.1 AI Rådgivning tilbyder rådgivning, konsulentbistand og levering af produkter som software til kunden inden for de områder og opgaver, som parterne aftaler.

2.2 AI Rådgivning leverer sine tjenester og produkter ved at stille de i aftalen nævnte konsulenter, produkter og/eller tjenester til rådighed for kunden.

2.3 Ændringer i omfanget eller indholdet af AI Rådgivnings forpligtelser, inklusive levering af produkter og tjenester i henhold til aftalen, skal aftales skriftligt mellem parterne.



  1. KUNDENS FORPLIGTELSER

3.1 Kunden har det overordnede ansvar for gennemførelse og ledelse af de opgaver, projekter og implementering af software og produkter, som AI Rådgivning yder bistand til. Dette inkluderer ansvar for det samlede projekt samt det endelige projektresultat.

3.2 Kunden skal give AI Rådgivning detaljerede oplysninger om kundens virksomhed, forretningsprocesser, IT-løsninger og behov for produkter og software. Kunden skal også udlevere nødvendig dokumentation, der sætter AI Rådgivning i stand til at yde den aftalte bistand.

3.3 AI Rådgivnings konsulenter skal have adgang til kundens ledelse, personale, udstyr, IT-systemer, softwareudviklingsmiljø og andre relevante faciliteter i det omfang, det er nødvendigt for AI Rådgivnings bistand.

3.4 Kunden skal stille passende kontorfaciliteter til rådighed for AI Rådgivning og sikre, at AI Rådgivning kan overholde de sikkerhedsprocedurer, som kunden skriftligt meddeler.

3.5 Kunden skal formidle kontakt mellem AI Rådgivning og kundens øvrige leverandører, hvis dette er relevant for AI Rådgivnings bistand og leverance af produkter og software.

3.6 Kunden skal sikre, at kundens personale, der deltager i projektet, har de nødvendige kvalifikationer til at udfylde deres rolle i forbindelse med implementering og brug af de leverede produkter og software.

3.7 Kunden skal træffe de nødvendige projekt- og ledelsesmæssige beslutninger om praktiske, tekniske, økonomiske, og andre forhold, som AI Rådgivning måtte anmode om, for at kunne planlægge og gennemføre den aftalte bistand og leverance af produkter og software.



  1. VEDERLAG OG BETALINGSBETINGELSER

4.1 Ved fast pris leverancer vil den faste pris og betalingsbetingelserne fremgå af aftalen. Hvis der opstår uforudsete omkostninger eller ændringer i projektets omfang, skal disse aftales skriftligt mellem parterne.

4.2 Timebaserede konsulentydelser afregnes efter forbrugt tid, og de gældende timesatser, evt. rabatsatser mv. vil være angivet i aftalen. Alle priser er i danske kroner og eksklusive moms. Priserne reguleres ved ændring af gældende danske afgifter.

4.3 For aftaler med løbende leverance af ydelser er AI Rådgivning berettiget til at regulere timepriserne én gang årligt fra 1. januar. Ændringen baseres på ændringen i Nettoprisindekset eller et tilsvarende indeks, hvis Nettoprisindekset ophører, dog min. 2%.

4.4 Hvis AI Rådgivning udfører arbejde ud over det aftalte uden kundens foranledning eller samtykke, er AI Rådgivning kun berettiget til betaling for dette arbejde, hvis det er udført på kundens foranledning eller med kundens samtykke.

4.5 Overarbejde uden kundens pålæg betales til normal timepris. Ved kundepålagt overarbejde, som accepteres af konsulenten, gælder sædvanlig timepris med et tillæg på 50% de første to timer og derefter 100%. For overarbejde på søgn- og helligdage gælder et tillæg på 100% for alle timer.

4.6 AI Rådgivning fører løbende regnskab over faktureringsgrundlaget. Alle konsulenttimer udført for kunden samt relevante omkostninger registreres i AI Rådgivnings time- og omkostningsregnskab. Kunden kan til enhver tid anmode om adgang til faktureringsgrundlaget.

4.7 Udlæg til rejse og ophold i forbindelse med konsulentopgaven faktureres ud over det aftalte vederlag. Kilometergodtgørelse faktureres efter statens takster. Rejseudgifter beregnes fra AI Rådgivnings adresse og pålægges ikke kunden for transport inden for en radius af 30 km.

4.8 Fakturering af konsulentydelser på timebases sker månedsvis bagud til betaling den 8. i den efterfølgende måned.

4.9 Ved fastpris-leverancer faktureres der typisk på baggrund af milepæle. Dette indebærer, at betaling sker, når bestemte faser eller opgaver i projektet er fuldført. Startbetaling kan også være en del af betalingsstrukturen, hvor en bestemt procentdel af det samlede beløb betales ved projektets start. Detaljerne omkring milepælsbetaling og startbetaling vil blive aftalt og specificeret i den individuelle aftale.

4.10 Fakturering af milepæls- og fastpris leverancer sker løbende måned + 8 dage.

4.11 Ved forsinket betaling fra kunden kan AI Rådgivning opkræve morarenter i henhold til rentelovens regler.

4.12 Hvis kunden ikke overholder betalingsbetingelserne, kan AI Rådgivning indstille igangværende arbejde, indtil betaling sker, og kræve dækning for meromkostninger og tab som følge af arbejdets standsning.

4.13 Ved betalingsmisligholdelse ud over 45 dage kan AI Rådgivning hæve aftalen og erklære den som væsentligt misligholdt af kunden. AI Rådgivning har ret til betaling for den resterende del af samarbejdet og til godtgørelse for alle rimelige ekstraomkostninger som følge af misligholdelsen. I dette tilfælde forfalder betaling straks.



  1. IMMATERIELLE RETTIGHEDER M.V.

5.1 Kunden erhverver ejendoms- og ophavsretten til AI Rådgivnings leverancer i det omfang AI Rådgivning kan overdrage denne ret. AI Rådgivning erhverver en ikke-eksklusiv og uopsigelig vederlagsfri ret til de nævnte leverancer til kunden. AI Rådgivning kan tillige anvende denne ikke-eksklusive og uopsigelige vederlagsfrie ret kommercielt, herunder bl.a. ved leverancer til tredjepart.

5.2 Uanset ovenstående pkt. 5.1, forbliver enhver immateriel rettighed til forududviklede løsninger m.v. AI Rådgivnings eller tredjeparts ejendom. Disse løsninger kan for eksempel være selvstændig software, services eller andet, der normalt kan erhverves fra AI Rådgivning eller tredjepart.



  1. PERSONDATABEHANDLING

6.1 Medmindre andet fremgår af aftalen, vurderes det, at der ikke foreligger en databehandlerkonstruktion mellem AI Rådgivning og kunden. Hvis det konstateres, at der reelt er tale om en databehandlerkonstruktion, skal der indgås en Databehandleraftale, som bliver en del af aftalen.



  1. AI RÅDGIVNINGS KONSULENTER

7.1 Skulle der opstå særlige omstændigheder, der nødvendiggør udskiftning af en konsulent, vil AI Rådgivning informere kunden herom med rimeligt varsel og give oplysninger om den nye konsulent, der så vidt muligt matcher den oprindelige konsulents kompetence- og prisniveau.



  1. GARANTIER

8.1 AI Rådgivning garanterer, at konsulentbistanden leveres kvalificeret og rettidigt, og i overensstemmelse med god praksis inden for IT-branchen.

8.2 AI Rådgivning yder ikke garanti for og har ikke ansvar for fejl, mangler og uhensigtsmæssigheder, der kan henføres til produkter fra tredjepartsleverandører, som må indgå i AI Rådgivnings ydelser eller i det samlede projekt.



  1. REFERENCER

9.1 Medmindre andet er aftalt i aftalen, er AI Rådgivning berettiget til at benytte kunden som reference i markedsføringsøjemed.



  1. TAVSHEDSPLIGT

10.1 Parterne skal bevare tavsheden omkring oplysninger, data og dokumenter, der udveksles mellem parterne, og som er markeret “FORTROLIGT”, er naturligt fortrolige eller udleveres som fortrolige. Indholdet af aftalen og disse betingelser er fortrolige.

10.2 Trods det ovenstående er en part berettiget til at anvende sin generelle viden, koncepter, ideer og know-how, som parten enten selv har udviklet, kendte til før aftaleindgåelsen, eller som på anden lovlig måde er kommet til kendskab. Kunden kan kræve, at hver konsulent, der er tilknyttet opgaven, underskriver en sædvanlig tavshedserklæring.



  1. REKLAMATIONER

11.1 Ved modtagelse af konsulentydelser er kunden forpligtet til straks at kontrollere ydelsen for at sikre, at den er fri for fejl og mangler.

11.2 Reklamationer vedrørende fejl og mangler skal fremsættes straks og senest en måned efter leverancen er afsluttet. Hvis dette ikke sker, bortfalder kravet ved passivitet.



  1. ANSVARSFRASKRIVELSER OG ANSVARSBEGRÆNSNING

12.1 AI Rådgivnings bistand udføres i sin helhed efter kundens specifikationer og ledelse. AI Rådgivning påtager sig ikke ansvar for kundens projekt som helhed eller for anvendeligheden af AI Rådgivnings ydelser for kunden, men alene for, at den aftalte leverance udføres efter specifikationen.

12.2 AI Rådgivning er ikke ansvarlig for indirekte tab, herunder driftstab, tabt avance, mistet data eller krav rejst af tredjepart mod kunden. AI Rådgivning fraskriver sig i videst muligt omfang ansvar ud over det, der er præceptivt bestemt af dansk ret.

12.3 AI Rådgivnings samlede ansvar er begrænset til 25% af det beløb, der er faktureret til kunden i de seneste 12 måneder før den handling, der medførte ansvar, dog højst kr. 1.000.000. Kunden skal friholde AI Rådgivning for krav, der overstiger denne begrænsning.

12.4 AI Rådgivning har tegnet en professionel ansvarsforsikring på op til kr. 20 millioner pr. år for de leverede ydelser.





  1. FORCE MAJEURE

13.1 Ingen af parterne er ansvarlige for omstændigheder uden for deres kontrol, som ikke kunne forudses eller overvindes, herunder krig, terrorangreb, ekstraordinære hackerangreb, strejker, lockouts, brande, oversvømmelser eller andre naturkatastrofer.

13.2 Omstændigheder hos underleverandører betragtes kun som force majeure, hvis der foreligger en hindring, som AI Rådgivning ikke kunne have undgået eller overvundet.

13.3 Ved force majeure gælder forsinkelser kun for det antal arbejdsdage, force majeure-situationen varer. Eventuelle efterfølgende deadlines og betalinger udskydes tilsvarende.

13.4 Den part, der ikke er berørt af force majeure, kan ophæve aftalen, hvis frister overskrides med mere end 60 arbejdsdage som følge af force majeure. Ved en sådan ophævelse har AI Rådgivning ret til at fakturere for allerede udført arbejde.



  1. OVERDRAGELSE

14.1 Parterne kan ikke overdrage deres rettigheder eller forpligtelser ifølge denne aftale uden den anden parts skriftlige samtykke.

14.2 AI Rådgivning må ikke opfylde sine forpligtelser over for kunden ved at anvende underleverandører uden kundens forudgående skriftlige samtykke.

14.3 Ved strukturændringer hos kunden kan denne anmode om overdragelse af sine rettigheder og forpligtelser.



  1. OPSIGELSE

15.1 Enhver part kan opsige samarbejdet med 30 dages skriftligt varsel.

15.2 AI Rådgivning kan opsige samarbejdet uden varsel, hvis en konsulent bliver ude af stand til at levere de aftalte ydelser på grund af opsigelse, sygdom eller anden udefrakommende hændelse. Opsigelsen er kun berettiget, hvis AI Rådgivning ikke kan opfylde aftalen ved at udskifte konsulenten.



  1. KONFLIKTLØSNING

16.1 Parterne skal forsøge at løse uoverensstemmelser ved forhandling. Hvis enighed ikke opnås, kan sagen eskaleres til forhandling mellem direktionsniveauet.

16.2 En part kan kun erklære væsentlig misligholdelse eller anlægge sag 30 dage efter, at forhandling på direktionsniveau er forsøgt.

16.3 Denne bestemmelse gælder ikke ved betalingsmisligholdelse, brud på fortrolighedsforpligtelser eller krænkelse af immaterielle rettigheder.



  1. LOVVALG OG VÆRNETING

17.1 Aftalen og eventuelle tvister herunder er underlagt dansk ret.

17.2 Tvister skal afgøres ved Københavns Byret for krav under kr. 500.000. For større tvister anvendes voldgift i overensstemmelse med reglerne ved Det Danske Voldgiftsinstitut.

 

Ved spørgsmål ret henvendelse til [email protected]